We zijn verhuisd!

Ons nieuw adres : Carrettestraat  10 F/G  unit C3   te 2170 Merksem

Ruime parking voorzien op de site achteraan

De openingsuren zijn dezelfde gebleven van maandag tot en met vrijdag van 09 u tot 17 u.

Opgelet wij zijn open elke eerste zaterdag van de maand

Een ergonomische analyse helpt u gezond aan de slag

  • Vermijdt nekpijn, rugpijn en andere RSI klachten
  • Krijg uw ergonomisch paspoort met helder individueel advies

Ergonomisch werken op kantoor

Waarom? Daarom!

Misschien heeft u ook wel eens last van "onschuldige" pijn aan het einde van een lange werkdag achter uw computer? Let toch liever op, want wanneer u klachten voor lange tijd negeert bestaat de kans dat deze chronisch worden. De pijn is dan altijd aanwezig, zelfs wanneer u in rust bent en niet aan het werk. Dit bemoeilijkt niet alleen uw werk, maar ook uw favoriete hobby en/of sport komt in gevaar

Een groot deel van de pijn-klachten op kantoor wordt in verband gebracht met het veelvuldig uitvoeren van repetitieve bewegingen en/of statische houdingen al dan niet in combinatie met stress gerelateerde factoren.

RSI ofwel Repetitive Strain Injury is een verzamelnaam voor al deze klachten die kunnen voorkomen in één of meerdere lichaamszones tegelijkertijd. 

  • Ergonomische werken met een documenthouder
  • Laptophouder
  • Afwisselen tussen zitten en staan

Veel voorkomende klachten op kantoor:

 

  • Nekpijn
  • Gewrichtspijn
  • Pijn in de onderrug / lage rugpijn
  • Polsklachten (Carpaal Tunnel Syndroom)
  • Spanningshoofdpijn
  • Klachten door een slechte bloeddoorstroming

 
Een ergonomische houding doet wonderen

Het goede nieuws? In een vroeg stadium kunnen de meeste van deze klachten worden verholpen dankzij een juiste ergonomische werkhouding.

Vaak liggen namelijk foutieve houdingen en bewegingen die herhaaldelijk worden aangenomen aan de basis. Zo is nekpijn op kantoor vaak het gevolg van een verkeerd geplaatste monitor en het gebrek aan een documenthouder. Schouderklachten ontstaan frequent door het verkeerd instellen van de bureauhoogte en het foutief gebruik van de armleggers. 

Door deze problemen aan te pakken, kunnen veel klachten die het gevolg zijn van een slechte ergonomische houding worden verholpen.
Bij bestaande klachten die reeds langdurig bestaan is het uiteraard raadzaam om tevens een advies te vragen van uw huisarts. Die kan beoordelen of uw klachten een rechtstreeks verband hebben met uw jobinhoud en u correct doorverwijzen.

 

Wij helpen u graag in 3 stappen:

Wilt u als bedrijf graag advies ontvangen over een ergonomisch correcte zit- en werkhouding? Dan helpt Ergoline u graag! Wij bieden een ergonomische analyse in 3 stappen waarbij we kijken naar de individuele lichaamsafmetingen en de taak van de gebruiker. Doel van deze sessie is het zit- en werkcomfort van de gebruiker te verbeteren, waardoor we het ontstaan en in stand houden van klachten tegengaan.

Onze aanpak bestaat uit

  • STAP 1: Een ergonomische checklist
    Voorafgaand aan ons bezoek sturen we u een ergonomische checklist. Hierdoor krijgen we een eerste beeld van de problemen en leggen we de basis voor stap 2.

  • STAP 2: Een ergonomische rondgang
    Vervolgens komen we graag ter plaatse voor een observatie en evaluatie van elke werkplek. Aanpassingen die eenvoudig kunnen gebeuren (zoals het correct instellen van een bureaustoel) voeren we uiteraard meteen uit, samen met de betrokkene. 

  • STAP 3: Een ergonomisch paspoort
    Na het voltooien van de eerste 2 stappen ontvangt iedereen die deelnam aan de screening een evaluatie rapport met individueel advies. Hierbij suggeren we ook oplossingen voor ergonomische problemen die ter plaatse niet konden worden aangepakt. (Bekijk voorbeeld 1 hieronder ter illustratie!)

 

Stap 1: Een greep uit onze ergonomische checklist (klik om in te zoomen)

3 voorbeelden van een werkplek-analyse:

Ergonomische analyse: bureau op verkeerde hoogte

VOORBEELD 1: Een te hoog bureau voor een persoon met kleiner gestalte

Hierdoor zit de medewerkster op de tippen van haar tenen met afgeknelde benen. De beste oplossing: een zit/zit bureau (hoogte verstelbaar 62-82cm) dat correct kan worden ingesteld voor de gebruiker. Eventueel in combinatie met een voetenbankje. Deze oplossing moet dus achteraf worden opgevolgd.

Ergonomisch werken op kantoor: bureaustoel juist instellen

VOORBEELD 2: De zitdiepte staat fout ingesteld voor deze persoon met lange bovenbenen.

Hierdoor wordt de onderkant van het bekken extra belast en zit de medewerker niet stabiel. Oplossing: De zitdiepte regelt u best dat dat er tussen de knieholte en de voorzijde van het zitkussen een vrije ruimte is van 2 à 3 vingers. Zorg er ook voor dat u steeds goed achteraan "diep" in de stoel plaats neemt.

Ergonomisch werken op kantoor: armleggers juist instellen

VOORBEELD 3: De armleggers staan te laag ingesteld

Hierdoor worden de armen niet ondersteund en dragen de schouders veel gewicht (het lichaam wordt niet 'gedragen'). Dit kan leiden tot klachten in schouder- en nekspieren. De oplossing hier is eenvoudig: de armleggers op juiste hoogte instellen - ongeveer gelijk met de bureauhoogte.